Ainakin Porissa ja Seinäjoella on alle kouluikäisten liikuntakerho toiminut jo useamman vuoden. Myös esimerkiksi Hyvinkäällä, Hämeenkyrössä, Jyväskylässä, Raahessa, Sotkamossa ja Vantaalla on käynnissä tai käynnistymässä pesäpalloseurojen järjestämää alle kouluikäisten liikuntakerhotoimintaa.

Jyväskylässä saimme edellisvuonna entisten ja nykyisten (Lehtimäet, Rautiaiset, Muilut, Kiukkoset, Salmelat ym.) pesisaktiivien kanssa salivuoron vapaamuotoiseen temppuilukerhoon, ja viime syksynä laajensimme sen osaksi Jyväskylän Kiri & Kirittäret Juniorit Ry:n toimintaa. Kerron alla omia kokemuksiamme ja näkemyksiämme tähänastisesta.

Ennen kerhoa:

Kartoita päiväkotien salitilanne ja varustus

Päiväkotien liikuntatilat ovat todennäköisesti helpommin saatavilla, kuin koulujen liikuntasalit. Myös liikkumisympäristö on varmemmin lapsille soveltuva. Haasteena toki on, että liikuntatila saattaa olla liian pieni isommalle ryhmälle

Monitoimikenttä tai kaukalo ovat parhaat ulkotilat

Aidattu tila rajaa tilan, lisäksi ympäristössä on valmiina koripallokoreja ja maaleja, parhaassa tapauksessa liikunnallisen leikkikentän vieressä. Tällainen tila saattaa olla jopa maksuton tai ainakin halvempi kuin pesäpallokenttä.

Selvitä, onko mahdollisuus harjoitella peräkkäisillä vuoroilla pesiskoulun tai G / F harjoitusten kanssa

Tällä tavalla lapset näkevät joukkuetoimintaa. Lisäksi ohjaajat ja valmentajat voivat oppia toisiltaan ja käyttää myös samoja temppuratoja ja välineistöä.

Markkinoi monikanavaisesti ennen kerhoa ja kerhon aikana

Päiväkotikäynnit, puskaradio, Facebook jne. Esimerkiksi Facebookissa ja paikallislehdissä on foorumeita, joissa voi vinkata erilaisia liikunnallisia aktiviteetteja lapsiperheille.

Varmista kuvauslupa vanhemmilta

Liittyen edelliseen, kuva- ja videomateriaali kerhotoiminnasta kertoo usein enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvaus ja videointi asettaa myös laatuvaatimukset toiminnalle: kysy itseltäsi, onko jokainen harjoite tai leikki sellainen, jonka voi jakaa muillekin.

PesisliikkariY

Pesisliikkarin aikana:

Huolehdi, että vanhemmat tai seura hankkii pesispassit

Näin saamme lapsille vakuutuksen ja seuroille lisää rekisteröityneitä harrastajia. Hinta on todella edullinen (10e)

Huolehdi turvallisuudesta ja liikkumisympäristöstä

Turvallisuus ja lasten liikunta lasten välineillä on syytä pitää mielessä jokaisella kerralla. Lähes aina vanhemmat jäävät kerhon ajaksi paikalle. Heitä kannattaa osallistaa – kun kysyt mukaan, he lähtevät mielellään rastipisteille valvojiksi ja apuohjaajiksi. Tämä tukee myös lapsen liikunnallista kehitystä: paljon turvallista ja monipuolista toimintaa, vähän jonottamista.

Opettele lasten nimet

Huomioi jokainen lapsi jokaisella ohjauskerralla

Huomioi myös lasten vanhemmat

Hyvä yksinkertainen ohje on kolmen K:n sääntö: Kiitä, Kehu, Kannusta

Jako n. 50 – 50 tai jopa 30 – 70 yleistaitojen ja pesäpallotaitojen välillä

Herkästi lähdemme harjoituttamaan liiaksi pesäpallotaitoja. Monipuoliset kiipeilyt, hyppelyt, juoksentelut, laukat, rytmiset suoritukset ovat mielekkäitä ja kehittäviä lapselle. Lajipisteilläkin kannattaa taidon oppimisen kannalta tehdä erilaisia suorituksia: heittoja molemmilla käsillä ja eri tavoin, ison pallon lyömistä telineeltä ja molemmilta puolilta, kiinniottoja erilaisilla välineillä ja eri tavoin. Esimerkiksi temppuradat, joissa on muutama pesisrasti pitävät lapsen virkeänä ja aktiivisena.

PesisliikkariK

Me

Edellä mainitun tueksi ja lisäksi oivia vinkkejä löytyy lisäksi esimerkiksi täältä

Ohjauskerran jälkeen:

Kysy jokaiselta lapselta, mikä oli mukavaa (ja ota se huomioon)

Kysy lapselta, kiinnostaisiko häntä kokeilla joukkueharjoituksissa, mikäli näet, että rinnakkainen tai parempi paikka olisi taitotason perusteella siellä. Varmista vanhemmalta, että esimerkiksi G- tai F-junioreiden saa valmentaja soittaa.

Linkkivinkit:

105 Pesäpallo-onnistumista

Taitokartta (Valmennustaito -internetsivusto)

Skillilataamo

Hollantilaisen koululiikunnan ideapankki

Kehonpainoharjoitteita (Harjun Woima)

Yleismotorisia liikuntaleikkejä (Leikkipäivän sivusto)

Jotain todella uutta liikunnan opetuksessa

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s